Normaalisti lomamatkalle lähtiessä, riittää kun valitsee kohteen, soittaa matkatoimistoon ja tilaa matkan.
Meidän tapauksessamme se ei ollut mahdollista. Eli vaadittiin hieman omatoimisuutta.

Ensimmäinen kerran ajatus matkasta syntyi jo syksyllä 2006 ja tarkempi suunnittelupalaveri pidettiin tammikuussa, jolloin valittiin kohde.

Hannun ja Marjo-Riitan tytär Tiina tiesi Englannista yhden merkittävän matkatoimiston, jolla olisi myös vuokrattavana kanavaveneitä, joita siellä kutsutaan nimellä "narrowboats". Ei muuta kuin internettiin ja tutustumaan Tillerman boats'n kotisivuille www.tillermanboats.co.uk . Esitteen voit ladata pdf-muodossa tästä. Tillerman väittää olevansa halvin markkinoilla ja lupaa jopa maksaa erotuksen, jos saat saman loman halvemmalla muualta.

Tillermanilta löytyi varsin monta vaihtoehtoa. Valintakriteereinä meillä oli lähtöpäivä ja 6-hengen alus.

Päädyimme lopulta alukseen, jonka kotisatama oli Blackwater Meadow Marina Ellesmeren kaupungissa ja lähtöpäivä 14.7.2007. Varauksia kannattaa tehdä hyvissä ajoin, koska meillekään ei ollut montaa vaihtoehtoa jäljellä.

Valitsemamme kanava on nimeltään Llangollen Canal ja sijaitsee Englannin ja Walesin rajalla. Lähimmät suurkaupungit ovat Liverpool ja Manchester. Kanava on ennakkotietojen mukaan 142 km pitkä ja siinä on parikymmentä sulkua, kymmeniä siltoja, kaksi tunnelia ja pari suurta "vesisiltaa". Eli mielenkiintoinen reitti tiedossa. Alla kuva suurimmasta sillasta "Pontcysyllte Aqueduct". Muuten tuo valkoinen viiva sillalla on yksi Narrowboat, joka on juuri ylittämässä 40 m alempana olevaa jokea. Mielenkiintoinen paikka, etten sanoisi.

Mielestämme vuokra oli kohtuullinen, noin 1200 euroa/7pv koko porukalta. Vuokraan sisältyvät polttoaineet, liinavaatteet, vakuutus jne. Eli tarvitaan mukaan vain henkilökohtaiset varusteet ja muonat juomineen. Ts. nyt veneasia oli kunnossa.

Vene on heidän "King Fisher"-mallistoa, 55 jalkaa pitkä ja noin 7 jalkaa leveä. Veneessä on makuutilat 6:lle, 2 WC:tä ja pentteri. Ulkotilat ainoastaan keulassa ja perässä. Ajonopeus noin 3-4 solmua. Tarkemmat tiedot ja kokemukset veneestämme selvinnevät heinäkuussa.

Seuraavaksi piti selvittää miten pääsemme Ellesmeren kaupunkiin lauantaiksi 14.7. klo 14, jolloin saamme veneen haltuumme ja vuokraaja pitää koulutuksen veneen käytöstä.

Lentokenttiä on ainakin Liverpoolissa ja Manchesterissä, johon Finnairilla on suora lentoyhteys. Päätimme kuitenkin tutkia myös muita vaihtoehtoja. www.ebookers.fi - sivuilta  löytyi montakin vaihtoehtoa Helsingistä Manchesteriin, edullisin oli British Airways'n suora lento lauantai-aamuna. Lähtöaika klo 08.20 ja perillä 09.15. Ehtisimme hyvissä ajoin Ellesmereen. Lentojen hinnat noin 270 euroa hengeltä edestakaisin. Paluu kuitenkin vasta sunnuntai-aamuna, joten tiedossa yöpyminen Manchesterissa. BA:lla on muuten sopimus Finnairin kanssa ja mekin lennämme "Finskin" koneella, mutta noin satasen edullisemmin, kuin Suomesta varatuilla lipuilla.
Liput saimme helposti varattua netin kautta ja laskunkin varsin nopeasti.

Vielä on järjestämättä kuljetukset Manchesteristä Ellesmereen ja takaisin sekä hotelli Manchesterissä.
Hotellivarausta varten taas tutkimaan ebookersin sivuja. Hakukriteereiksi Manchesterin keskusta ja 3 kpl 2-hh huonetta. Ebookersin listalta löytyi kymmeniä vaihtoehtoja. Valitsimme halvimman, joka oli Weston Hall, yliopiston opiskelija-asuntolassa, hinta yhteensä 135,00 euroa eli vain 22,50 euroa hengeltä sisältäen aamiaisen. Saa nähdä missä asumme?

Vielä tilaamme taksin Turusta Helsinkiin ja Manchesteristä Ellesmereen, niin ennakkojärjestelyt ovat kunnossa.

Halusimme myös selvittää, mitä papereita passin lisäksi tarvitaan. Vuokraajan mielestä ei mitään, ei edes ajotaitoa, mutta ...
Hannulla ja Pekalla on uusimallinen kansainvälinen huviveneen kuljettajakirja sekä vuokraveneen kuljettajakirja, mutta ei "lupaa ( = I )" sisävesille tai kanaviin. Ei muuta kuin veneilyliiton sivuille,
www.veneilyliitto.fi ja selvittämään, voiko CEVNI-kokeen jossain suorittaa. Ja löytyihän paikka ihan Turusta, Turun moottorivenekerhon ja Martti Ottosonin järjestämät kokeet kesäkuun alussa. Hankimme CEVNI-käsikirjan, joka kannatti lukea muutamaan kertaan ja sitten vain kokeisiin. Yllätys-yllätys, pääsimme kirkkaasti läpi. Samalla kuitenkin selvisi, ettei ko. tutkintoa vaadita Englannissa, ainoastaan keski- ja itäeuroopassa. Onpahan nyt sitten suoritettu ja uskonpa, että siitä tulee olemaan apua myös Llangollenin kanavassa, on sen verran erilaiset merkit kuin mitä on merellä tottunut näkemään.

Jos haluaa tutustua kohteeseen ennakkoon tarkemmin, kannattaa vierailla netissä. Googlee hakusanaksi Llangollen canal ja surfailemaan. Tässä muutama linkki, joista voi olla apua:

- Valokuvakokoelma kanava-alueelta: http://www.flickr.vip.mud.yahoo.com/photos/robroy/22719791/
- Matkakertomus suomeksi: http://plaza.fi/matkalaukku/ulkomaat/eurooppa/englanti/hidasta-pulssia-englannin-kanavilla
- Matkakertomus englanniksi vuodelta 1997: http://www.cs.unc.edu/~lastra/Travel/llangollen/index.html
- Waterscpapen sivut: http://www.waterscape.com/Llangollen_Canal/map/wid46;mine319589;maxe362613;minn331762;maxn355331
- Kartan ja matkaoppaan voi tilata täältä: http://www.amazon.co.uk/Llangollen-Montgomery-Canals-Waterways-Guides/dp/187000289X

Ja sitten vain odotellaan taksia, joka vie kentälle